Wednesday, March 31, 2010

MEMBENDUNG JENAYAH WARGA ASING





Seorang remaja bertemu saya di Pejabat mengadu halnya. Masalahnya dia telah hamil luar nikah dan mahu tindakan dibuat terhadap lelaki yang telah menghamilkannya kerana enggan bertanggungjawab. Masalahnya lelaki tersebut seorang bukan warganegara!

Saya merasa sedih kerana apa yang saya tak mahu bayangkan suatu masa dahulu, kita telah menjadi realiti. Betapa mudahnya gadis remaja kita terpedaya dengan kelicikan warga asing menabur janji-janji palsu. Sedangkan media sebelum ini telah melaporkan begitu ramainya gadis-gadis kita telah terpedaya.

Kita mesti menggiatkan lagi kempen "Anda bijak jauhi zina" di mana-mana. Tumpuan khususnya adalah ke sekolah-sekolah, kerana kesedaran awal mesti dibina seawal mungkin tentang ancaman zina terhadap umat Islam. Keduanya, ibu bapa mesti dingatkan perihal pentingnya mereka mengambil tahu pergerakan anak gadis mereka. Jangan sampai anak-anak terlalu bebas hidupnya sehingga akhirnya terjebak. Ketiganya pihak penguatkuasaan hendaklah memperbanyakkan operasi pencegahan. Risikan dan usaha menjejaki warga asing yang datang ke negara ini untuk tujuan jenayah hendaklah dibuat selalu. Seterusnya mengambil tindakan awal sebelum mendatangkan masalah. Keempatnya, sebagai anggota masyarakat kita hendaklah peka dengan apa yang berlaku disekeliling kita. Sentiasa ambil endah apa-apa perkara yang mencurigakan. Laporkan kepada pihak berkuasa agama atau penguatkuasa jika mensyaki sesuatu jenayah akan berlaku.

Akhirnya kelima, Kerajaan perlu mengkaji semula peraturan kemasukan warga asing yang melimpah ke negara ini terutama Afrika dan China yang menyumbang terlalu banyak masalah sosial dan jenayah. Walaupun kita mempunyai dasar menggalakkan pelancongan dan menerima masuk para pelajar asing tetapi kita mesti mempunyai syarat-syarat dan peraturan yang lebih berkesan memastikan warga asing ini tidak menyalahgunakan kebenaran masuk yang diberikan. Kaji semula undang-undang dan peraturan sedia ada. Kaji dan pinda! Insya allah kita dapat menyelamatkan umat Islam kita.

No comments:

Post a Comment