Thursday, April 8, 2010

Sarawak tanahairku




Saya pernah tertanya-tanya di manakah saya 'home town' sebenarnya? Biasanya hometown kita adalah tempat dimana kita dilahirkan. Tempat kita dibesarkan. Tempat di mana kita lazimnya bersekolah. Tempat dimana kita berumahtangga. Tempat kita mencari rezeki. tempat kita settle down bersama keluarga tersayang.

Itulah dilema diri saya. Dilahirkan di Taiping, Perak. Dibesarkan dan bersekolah di Ipoh, Perak, Sri Aman, Sarawak, Melaka dan Kuching. Menyambung pengajian tertinggi di Kuala Lumpur. Akad nikah di Kota Bharu Kelantan. Tetapi akhirnya mencari rezeki dan settle down bersama Keluarga di Kuching.

Semasa bersekolah saya teringat sewaktu perhimpunan saya selalu menyanyi lagu NegaraKu selain lagu-lagu negeri Perak, Melaka dan Sarawak. Kesemua lagu negeri ini begitu sebati dengan hati sehingga kadang-kadang saya berasa saya anak negeri bagi negeri-negeri berkenaan. Sesekali berkunjung ke Kuala Lumpur dan melintas tempat-tempat penuh nostalgia indah, terasa diri anak jati Kuala Lumpur. Saya tidak pernah tersesat di Kota metropolitan meskipun terpaksa memandu sendiri dan jalanraya atau lebuhraya sentiasa berubah-ubah.

Tetapi 7 April lalu saya mendapat jawapan sebenarnya. Home town saya sebenarnya ialah Kuching, Sarawak. Tempat saya menzahirkan kecintaan saya menabur bakti semata-mata kerana Allah s.w.t. Selepas tamat pengajian di Universiti Malaya, saya dan isteri kembali ke KUching membina kehidupan. Kini hampir 20 tahun kami di bumi kenyalang bertuah ini dan memperjuangkan matlamat kehidupan di sini.

Alhamdulillah akhirnya Allah s.w.t. memperkenankan agar sekelumit sumbangan kami dihargai akhirnya oleh 'hometown' kami. Moga-moga Allah s.w.t akan terus melimpahkan taufik dan hidayahNya kepada kami untuk terus berjuang dan mengurniakan kami Syurga al-Jannah pada akhir hayat kami. Amin Ya Rabbal alamin.

No comments:

Post a Comment