Sunday, March 28, 2010

Saya tidak tahu apa agama saya?

Itulah dilema seorang gadis remaja berumur 16 tahun apabila dia dan guru tingkatannya datang ke rumah pada suatu petang ke rumah saya. Pada awalnya saya fikir, masalah ini mudah saya. Namun setelah mendengar dan bertanya lanjut, saya akur masalah remaja ini cukup rumit, cukup sukar dan terlalu rumit.

Anak gadis ini berketurunan Iban berasal dari Ulu Sebuyau, daerah Simunjan Sarawak. Ibu dan bapanya memeluk Islam namun kemudiannya telah keluar agama. Kini kedua-duanya telah memeluk agama Kristian Roman Khatolik dan kembali ke kehidupan sebelum Islam.

Anak gadis ini berasa dirinya tersepit antara kekeliruan kehidupan Kristian kedua ibu bapanya dengan dirinya yang berasakan dirinya adalah seorang Islam. Dia tinggal di sekolah berasrama dan hanya balik apabila hujung minggu tertentu. Setiap kali balik ke rumah konfliks diri akan berlaku apabila ibunya menghidangkan lauk tidak halal termasuk khinzir. Ibu dan bapanya sendiri telah lama kembali menjamah makanan-makanan tidak halal tersebut. Begitu juga keduanya telah lama meninggalkan solat sebaliknya telah pergi bersembahyang di gereja berhampiran.

Gadis ini berstatus Islam pada surat beranak dan kad pengenalannya. Demikian juga kedua-dua adik lelakinya di sekolah rendah masih berstatus Islam. Malangnya kehidupan di rumah jauh dari hidup muslim.

Dengan status dibawah umurnya dan masih disara sepenuhnya ibu bapanya, saya tidak mampu memberikan jalan keluar terbaik buatnya. Cuma saya mencadangkan kepada guru kelas tersebut mencari keluarga angkat buat anak gadis ini. Bimbing dan bantulah dia kembali kepada kehidupan Islam.

"Ya Allah, aku mengadu pada Mu akan kelemahan ku. Aku memohon dan merayu padaMu agar anak ini diberikan taufiq dan hidayahMu. berikanlah kekuatan padanya agar tetap pada aqidah Islam. Bantulah kami menyelamatkannya. Hanya padaMu kami memohon dan meminta. kabulkanlah Ya Allah. Amin ya Rabbal alamin."

No comments:

Post a Comment