Tuesday, March 16, 2010

Bayu Kundasang kembali menggamit.



Pertengahan tahun 2009, saya menjejaki kaki kali pertama ke bumi Sabah dan mendaki buku lali gunung Kinabalu. Tak sangka awal tahun ini saya kembali ke bumi gunung tertinggi di Asia Tenggara ini. 8-10 Mac saya bersama dengan Ketua Pendakwa Syarie seluruh Malaysia berkampung di Pusat Latihan Islam Kundasang JAKIM, Kundasang. Kami bermesyuarat antara lain membincangkan beberapa kertas cadangan ke arah memperkasakan Bahagian Pendakwaan Jabatan Agama Negeri. Banyak perbincangan dan keputusan telah dibuat. Tunggu dan lihat ajelah ye.




Apa yang boleh saya ceritakan selain mesyuarat tersebut adalah pengalaman berkelana di bumi cantik dan indah tanpa anak-anak. Ia adalah pengalaman yang tidak seronok. Bukan kerana tempat itu tetapi kerana tiadanya anak-anak sebagai teman. Apatah lagi berpisah sementara dengan isteri. Ternyata perantauan tanpa keluarga hanyalah demi tugas semata-mata. Untuk berhibur atau ketenangan minda jauh sekali.




Kini setelah banyak merantau melihat dunia Allah s.w.t yang luas, indah dan mengkagumkan, saya dapati bahawa tempat yang paling mengembirakan adalah di rumah sendiri di Kuching! Ya tempat yang paling membahagiakan ialah di rumah sendiri! Rumah teres kecil ditengah-tengah bandar sesibuk Kuching. Di rumah kecil bertentangan sebuah istana berharga lebih RM6 juta milik salah seorang YB. Rumah kecil yang ada isteri dan anak-anak!

No comments:

Post a Comment