Sunday, July 19, 2009

KONFLIK MAK NYAH DAN PELACUR

Saya telah diundang untuk berceramah pendek dan menjadi salah seorang ahli panel di dalam Program Paralegal Nasional untuk pekerja Seks dan Mak Nyah anjuran Majlis Aids Malaysia pada 15 Julai 2009 bertempat di Samudra Hotel, Kuching. Saya diminta untuk menjelaskan kedudukan golongan Mak Nyah dan pelacur ini dari segi perundangan sivil dan Syariah.

Selain daripada dapat menyampaikan mesej tersebut, saya juga berpeluang mendengar sendiri suara hati mereka dan persepsi mereka terhadap Jabatan Agama.

Apa yang menarik perhatian saya adalah tentang kegigihan sukarelawan dan pekerja MAM membantu menegakkan apa yang disebut sebagai hak asasi dan hak kebebasan golongan tersebut sebagai warganegara dan manusia. Mereka gigih mengagih-agihkan kondom percuma dan menukar jarum suntikan kepada golongan ini atas nama menghalang penyebaran HIV dan AIDS.

Malangnya mereka tidak melihat pula kedudukan'industri' ini sendiri yang tidak sah, berdosa dan kesannya dari segi syarak. Sementara kita mahu meraikan hak-hak dan kebebasan insan kita tidak harus lupa juga had-had yang telah digariskan syarak.

Justeru tidak hairan ramai melihat usaha MAM adalah sia-sia. Bukan sahaja sukar untuk menanggani penularan AIDAS tetapi sebaliknya menghalalkan industri Mak Nyah dan pelacuran yang menjadi bibit-bibit kemusnahan manusia bertamadun. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment