Tuesday, September 28, 2010

Ramadhan 1431H yang sungguh indah!







Syawal kini telah melangkau minggu ketiga. Namun kemeriahan Aidilfitri rasanya tidak semeriah dahulu. Sebaliknya mengimbau keindahan Ramadhan lalu, rasanya pasti tidak sama dengan Ramadhan sebelum ini. Hati mula tertanya-tanya adakah ada lagi Ramadhan untuk saya?

Isteri dan anak-anak begitu ghairah saban malam ke Masjid Gita mengikuti solat Isya dan kemudian solat Terawih yang diimamkan oleh al-fadhail Ustaz Hashim Man. Saya yang sesekali dapat bersama turut terasa 'ruh keberkatan' berimamkan Ustaz Hashim. Selain itu isteri dan anak-anak begitu gigih mengikuti Qiyammulail setiap jam 3 pagi. Saya hanya dapat ikut sekali dan selebihnya di rumah sahaja.

Sebaliknya saya baru hendak bertatih-tatih di Jabatan Agama untuk mengimamkan solat dan menyampaikan kuliah ringkas di surau atau masjid semasa Safari Ramadan. Solat pun setakat solat Isya atau maghrib sahaja. Untuk solat terawih akan cuba mengelak. Tahun ni amat bertuah kerana ada Asyraf yang boleh diharap menjadi imam Terawih. Ramai ustaz-ustaz JAIS pun rasa lega kerana ada orang yang dapat 'cover'.

Tapi bila fikir-fikir balik, pening juga bila ada makmum tu mantan Mufti, Yang Dipertua Majils Islam, mantan Imam Besar dan lain-lain Ustaz yang hebat-hebat sedangkan imamnya cuma bakal pelajar Universiti Azhar. Semoga Allah s.w.t. mengampuni semua kami atas kelemahan kami sebagai hambaNya. Amin

No comments:

Post a Comment