Tuesday, September 28, 2010

Aidilfitri 1431H: bagaimana rasa gembira disulami sedih?







Aidilfitri 1431H sungguh mencabar. Hari yang seluruh umat Islam sedang bergembira menyambut Aidilfitri yang ditunggu-tunggu setelah sebulan berpuasa. Kami sekeluarga juga cukup gembira kerana tahun ini beraya di Kuching. Harapan berbunga kononnya mudahlah mendapat kunjungan sahabat dan kenalan serta dapat pula berkunjung ke rumah teman dan sahabat.






Kami mulai i'dul fitri pada malam sebelum raya dengan solat Isya dan bertakbir Raya di masjid Gita yang dipimpin Ustaz Hashim Man. Solat subuh kami buat berjemaah di rumah sebelum ke Masjid Jamek kuching untuk solat sunat Aidilfitri. Balik rumah kemudian rumah kami dipenuhi kaum keluarga saya dengan semua adik-beradik saya sudah bersiap menunggu di rumah. Kemudian adik-adik ipar dan biras saya pula memenuhi ruang. Dapatlah kami sekeluarga beraya sakan. Rasanya inilah saat kami dapat berkumpul penuh sekeluarga.






Namun di dalam kemeriahan tersebut masing-masing disaluti kehibaan akan ditinggalkan oleh Asyraf yang akan berangkat ke Mesir pada hari Raya keempat. Sedih....

No comments:

Post a Comment