Saturday, April 4, 2009

Khutbah di dalam Bahasa Iban

Saya tertanya-tanya pernah atau tidak di mana-mana di negeri Sarawak atau di Malaysia khutbah Jumaat dibuat di dalam bahasa Iban. Setakat yang saya sendiri tahu - tidak pernah. Mungkin apa yang bertanya untuk apa khutbah itu perlu di dalam Bahasa Iban. Mungkin kalau di sesuatu mukim yang majoriti penduduk mslimnya beragama Islam ianya tidak mustahil. Atau sekiranya terdapat ramai makmun berketurunan Iban hadir di dalam solat Jumaat.

Namun bagi seorang yang berlatarbelakang pendidikan sekular seperti saya (LLB.Hons) dan berketurunan Iban apabila saya ditugaskan menjadi Khatib ia sangat penting. Saya pernah memberitahu saudara Abd. Wahab Ling di Islamic Information Centre, kalau lah saya perlu dipanggil menjadi khatib, saya hanya akan datang sekiranya khutbah itu dibuat dalam bahasa Iban. Maklumlah khutbah diIIC diwajibkan disampaikan di dalam bahasa Ingeris.

Saya berasa adalah tidak adil sementara Masih ramai ahli-ahli agama atau sekurang-kurangnya Ustaz-ustaz lain yang lebih layak menjadi khatib tetapi orang berpendidikan sekular seperti saya masih diharapkan untuk menjadi khatib.

Namun sekurang-kurang permintaan saya itu ditunaikan semalam pada 3 April 2009, buat pertama kalinya saya dapat juga berkhutbah di dalam bahasa Iban meskipun hanya untuk khutbah kedua. Setakat ini tidak apa komplen tentang perkara itu. Saya berasa puas kerana para makmum nampaknya meskipun berkerut dahi mendengar khutbah bahasa Iban tetapi mereka nampaknya berusaha memahami tiap patah yang diucapkan melalui skrin yang dipaparkan yang memaparkan terjemahan di dalam Bahasa Inggeris. Sekurang-kurang yang mereka terpaksa memahami bahasa Iban sepertimana sukarnya seorang berpendidikan sekular seperti saya perlu berkhutbah dengan bahasa Arab dan Inggeris.

Entahlah! Adakah saya seorang yang keras kepala?

No comments:

Post a Comment