Wednesday, April 15, 2009

Islam perlu didakwah ke rumah-rumah panjang.


14 April 2009, Saya berpeluang untuk ke sebuah rumah panjang di Pelanduk, Betong Sarawak. Perjalanan lebih kurang empat jam dari Kuching melalui jalan Pan-Borneo. Rumah panjang sepanjang 19 bilik berussia lebih 100 tahun, sedikit sebanyak mengingatkan saya tentang jati diri sebagai seorang anak Iban.
Suatu pengamatan saya adalah walaupun mereka mengaku telah beragama kristian tetapi mereka tetap tidak dapat meninggalkan aqidah lama mereka yang berpegang kepada bermacam-macam kepercayaan tradisi yang bertunjangkan paganisme.
Kebetulan saya menghadiri majlis kematian salah seorang ahli keluarga saya, (adik kepada seorang ipar saya) yang menyedarkan betapa sebenarnya kepercayaan mereka kepada Kristian amat goyah sekali. Misalnya sewaktu sedang bersembahyang, ketika paderi sedang membacakan kalimat "Enggau nama Apai, Anak enggau Ruh Al-Kuddus (Dengan nama Bapa, Anak dan Ruh A-Kudus)", seorang lelaki menyampuk secara berbisik kepada saya, kenapa hanya Tuhan Bapa dan anak sahaja di sebut? Kenapa Tuhan Akik dan inik (Datuk dan Nenek )tidak disebut? Saya hanya mampu menjawab dengan senyuman.
Di samping itu beberapa adat Iban seperti makan besar, minum arak dan beer sewaktu menunggu mayat, meratap mayat dan sebagainya masih diamalkan. Itu tidak termasuk amalan mayat membawa pelbagai pemai' (barang-barang unuk dibawa mati seperti wang, garam, gula dll) di dalam keranda yang bertentangan dengan kepercayaan Kristian sendiri.
Hati saya berbunga dengan harapan. Alangkah baiknya jika suatu hari nanti dapat bercakap tentang kesilapan konsep Trinity di sini suatu hari nanti. Betapa ia tidak logik dan bercanggah pula dengan semua konsep Kristian itu sendiri. Saya percaya dan sangat-sangat percaya dengan kerapuhan pegangan mereka terhadap Kristian boleh membuka mereka kepada Islam.
Mereka menganut Kristian hanya secara ikutan bukan atas kefahaman. Justeru kita boleh membawa Islam dan memperkenalkan kebenaran Islam.
Namun kerana ini hanya kunjungan pertama, insya Allah mudah-mudahan selepas ini ada kunjungan susulan. Insya-Allah. Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment