Tuesday, October 13, 2009

Panggilan terhebat

Apakah panggilan yang paling saya rindukan? Panggilan untuk melancong ke Kota Kinabalu dan mendaki kaki gunung tersebut? Panggilan menerima bintang kebesaran kerajaan? Panggilan untuk berhari Raya di Kota Bharu? Memang semua itu mengembirakan saya dan telah saya capai alhamdulillah.
Tetapi 11 tahun saya menunggu satu penggilan yang sangat-sangat saya rindukan. Panggilan Allah untuk mengerjakan Fardhu Haji di bumi haram.
Alhamdulillah setelah sekian lama mengharap dan terus mengharap sebagai calon simpanan, akhirnya pada 13 Oktober 2009, saya dan isteri telah disahkan sebagai calon Haji terpilih. Ini sekaligus membungakan kembali harapan untuk melihat kembali bumi Mekkah dan Madinah yang sekian lama tidak dikunjungi.
Pagi 13 Oktober Wan Nor menelefon memberitahu kerani sekolahnya yang sebelum ini telah disahkan tarikh penerbangannya telah ditukarkan status kepada calon menunggu. Bimbang kerana tiada hitam putih tentang status kami, Wan Nor mendesak saya pergi mendapatkan pengesahan di Pejabat Tabung Haji pagi ini juga.
Bimbang perkara yang sama, saya pun terus ke Pejabat tersebut dan menyemak status. Dan alangkah bahagianya bila mendapati nama kami disahkan akan pergi pada 29 Novemberi 2009.
Kini saya dan isteri sedang menghitung hari dan memperbanyakkan doa agar semuanya berjalan lancar. Kami sangat merindukan kaabah dan tanah Madinah yang ada Rasulullah saw di dalammnya. Ya Allah kabulkanlah niat suci kami...Amin ya rabbal alamin.

No comments:

Post a Comment